Wydawca treści
Drzewostany referencyjne
Ostoje różnorodności biologicznej.
Celem ustanowienia ostoi bioróżnorodności jest zwiększenie różnorodności biologicznej o organizmy związane ekologicznie z obecnością rozkładającego się drewna w ekosystemach leśnych oraz zwiększenie tzw. oporu środowiska, poprzez poprawę warunków bytowania i rozwoju organizmów związanych z rozkładającym się drewnem. Ostoje zostały wyłączone z użytkowania gospodarczego. Jedynie w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach (np. z przyczyn bezpieczeństwa, ppoż., przejezdności dróg itp.) istnieje możliwość prowadzenia w nich cięć, cięcia te jednak nie mogą w żaden sposób naruszać charakteru ostoi.
Materiały do pobrania
Najnowsze aktualności
Pierwsze warsztaty dla nauczycieli
Pierwsze warsztaty dla nauczycieli
W dniu 23 września na terenie Nadleśnictwa Karnieszewice odbyły się pierwsze warsztaty dla nauczycieli. Poprowadziło je trzech edukatorów: z Nadleśnictwa Karnieszewice – Karol Czaja, z Nadleśnictwa Tychowo – Sławomir Wiśniewski, z Nadleśnictwa Manowo – Dagny Nowak-Staszewska. Program spotkania opracowała edukatorka z Nadleśnictwa Manowo.
Były to pierwsze warsztaty z projektu RDLP w Szczecinku pn.: „A gdy kompas nie zadziała”. Warsztaty to doskonała okazja do przedstawienia edukacji przyrodniczo – leśnej. Podczas takich spotkań nauczyciele mają szansę na zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, które mogą być wykorzystane w szkołach. Cieszy nasz również udział przedstawicieli bibliotek, NGO – sów, które realizują edukację poza formalną.
Program zajęć obejmował:
- praktyczne wskazówki dotyczące planowania wyprawy do lasu, omówienie aplikacji mBDL, zasad bezpieczeństwa oraz odpowiednie przygotowanie grupy np. pod kątem odpowiedniego ubrania do lasu,
- praktyczne zajęcia terenowe, takie jak identyfikacja gatunków drzew, roślin czy zwierząt, a także omówienie ich występowania pod kątem prowadzonej gospodarki leśnej,
- interaktywne gry i zabawy edukacyjne, które można później wykorzystać w trakcie realizacji zajęć,
- dyskusje na temat metod nauczania biologii i przyrody w kontekście lokalnym.
Korzyści dla nauczycieli:
- Inspiracja do tworzenia programów nauczania. Edukacja w terenie pobudza kreatywność, co może prowadzić do innowacyjnych pomysłów na lekcje związane
z przyrodą.
- Uzyskanie gotowych pomysłów na zajęcia w plenerze.
- Możliwość nawiązania współpracy pomiędzy nauczycielami oraz leśnikami, co mamy nadzieję, będzie prowadzić do przyszłych projektów edukacyjnych.
Warsztaty zostały wysoko ocenione przez uczestników i z pewnością istnieje potrzeba wykorzystania takiego formatu spotkań w przyszłości.
Fotografie: Karol Czaja