Asset Publisher
Skąd się bierze drewno
Zaspokojenie naszego zapotrzebowania na drewno i zapewnienie trwałości lasów nie są sprzecznymi interesami. Drewno w Polsce jest naturalnym bogactwem, które jest całkowicie odnawialne.
Gwarantuje to wielofunkcyjna, zrównoważona gospodarka leśna, prowadzona przez Lasy Państwowe, opiekujące się 77,5 proc. polskich lasów (największa w Unii Europejskiej organizacja zarządzająca lasami publicznymi).
Leśnicy pozyskują drewno w granicach wyznaczonych przez standardy ekologicznej gospodarki, badania naukowe i 10-letnie plany urządzenia lasu, zatwierdzane przez ministra środowiska – średnio do 55–60 proc. drewna, które przyrasta w lesie; cała reszta zwiększa zapas na pniu. Dlatego nasze zasoby drewna rosną z roku na rok i są już dwukrotnie większe niż pół wieku temu. Wynoszą 2,4 mld m sześc., w tym w Lasach Państwowych – blisko 1,9 mld m sześc., co czyni je piątymi co do wielkości w Europie. Kupując drewno lub produkty z drewna z Lasów Państwowych, mamy pewność, że surowiec został pozyskany w sposób niezagrażający przyrodzie.
Również zasobność drzewostanów w lasach zarządzanych przez PGL LP stale rośnie. W roku 1991 wynosiła 190 m sześc./ha, a 20 lat później, w 2011 r. – już 254 m sześc./ha. Według międzynarodowych statystyk polskie lasy zaliczają się pod tym względem do czołówki europejskiej, charakteryzując się ponaddwukrotnie wyższą przeciętną zasobnością niż pozostałe lasy Starego Kontynentu.
Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania
Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania.
Głównym dostawcą surowca na polski rynek są Lasy Państwowe, które pokrywają ponad 90 proc. zapotrzebowania krajowego przemysłu i mieszkańców. Aby zaspokoić rosnący popyt, leśnicy zwiększają pozyskanie drewna: od 1990 r. wzrosło ono przeszło dwukrotnie – do ponad 35 mln m sześc. Ponieważ jednocześnie rośnie powierzchnia lasów, a przede wszystkim ich zasobność, naukowcy oceniają, że Lasy Państwowe będą mogły zwiększyć pozyskanie drewna do 40 mln m sześc. w 2030 r. i 45 mln m sześc. w połowie stulecia.
Warto pamiętać, że przychody Lasów Państwowych w ponad 90 proc. pochodzą właśnie ze sprzedaży drewna. To zapewnia im samodzielność finansową i umożliwia wykonywanie licznych zadań na rzecz polskich lasów i ich użytkowników bez korzystania z pieniędzy podatników (inaczej niż w wielu innych krajach Europy).
Zwiększają się nie tylko nasze zasoby drewna, lecz także powierzchnia lasów. W połowie XX w. zajmowały nieco ponad jedną piątą obszaru Polski, a dziś już niewiele mniej niż jedną trzecią. Lasy Państwowe pozyskują drewno, ale w tym samym czasie odnawiają drzewostany i zalesiają dotychczasowe nieużytki. Co roku leśnicy sadzą aż 500 mln nowych drzew, czyli średnio… 57 tys. na godzinę.
Asset Publisher
Pierwsze warsztaty dla nauczycieli
Pierwsze warsztaty dla nauczycieli
W dniu 23 września na terenie Nadleśnictwa Karnieszewice odbyły się pierwsze warsztaty dla nauczycieli. Poprowadziło je trzech edukatorów: z Nadleśnictwa Karnieszewice – Karol Czaja, z Nadleśnictwa Tychowo – Sławomir Wiśniewski, z Nadleśnictwa Manowo – Dagny Nowak-Staszewska. Program spotkania opracowała edukatorka z Nadleśnictwa Manowo.
Były to pierwsze warsztaty z projektu RDLP w Szczecinku pn.: „A gdy kompas nie zadziała”. Warsztaty to doskonała okazja do przedstawienia edukacji przyrodniczo – leśnej. Podczas takich spotkań nauczyciele mają szansę na zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, które mogą być wykorzystane w szkołach. Cieszy nasz również udział przedstawicieli bibliotek, NGO – sów, które realizują edukację poza formalną.
Program zajęć obejmował:
- praktyczne wskazówki dotyczące planowania wyprawy do lasu, omówienie aplikacji mBDL, zasad bezpieczeństwa oraz odpowiednie przygotowanie grupy np. pod kątem odpowiedniego ubrania do lasu,
- praktyczne zajęcia terenowe, takie jak identyfikacja gatunków drzew, roślin czy zwierząt, a także omówienie ich występowania pod kątem prowadzonej gospodarki leśnej,
- interaktywne gry i zabawy edukacyjne, które można później wykorzystać w trakcie realizacji zajęć,
- dyskusje na temat metod nauczania biologii i przyrody w kontekście lokalnym.
Korzyści dla nauczycieli:
- Inspiracja do tworzenia programów nauczania. Edukacja w terenie pobudza kreatywność, co może prowadzić do innowacyjnych pomysłów na lekcje związane
z przyrodą.
- Uzyskanie gotowych pomysłów na zajęcia w plenerze.
- Możliwość nawiązania współpracy pomiędzy nauczycielami oraz leśnikami, co mamy nadzieję, będzie prowadzić do przyszłych projektów edukacyjnych.
Warsztaty zostały wysoko ocenione przez uczestników i z pewnością istnieje potrzeba wykorzystania takiego formatu spotkań w przyszłości.
Fotografie: Karol Czaja