Asset Publisher Asset Publisher

Skąd się bierze drewno

Zaspokojenie naszego zapotrzebowania na drewno i zapewnienie trwałości lasów nie są sprzecznymi interesami. Drewno w Polsce jest naturalnym bogactwem, które jest całkowicie odnawialne.

Gwarantuje to wielofunkcyjna, zrównoważona gospodarka leśna, prowadzona przez Lasy Państwowe, opiekujące się 77,5 proc. polskich lasów (największa w Unii Europejskiej organizacja zarządzająca lasami publicznymi).

Leśnicy pozyskują drewno w granicach wyznaczonych przez standardy ekologicznej gospodarki, badania naukowe i 10-letnie plany urządzenia lasu, zatwierdzane przez ministra środowiska – średnio do 55–60 proc. drewna, które przyrasta w lesie; cała reszta zwiększa zapas na pniu. Dlatego nasze zasoby drewna rosną z roku na rok i są już dwukrotnie większe niż pół wieku temu. Wynoszą 2,4 mld m sześc., w tym w Lasach Państwowych – blisko 1,9 mld m sześc., co czyni je piątymi co do wielkości w Europie. Kupując drewno lub produkty z drewna z Lasów Państwowych, mamy pewność, że surowiec został pozyskany w sposób niezagrażający przyrodzie.

Również zasobność drzewostanów w lasach zarządzanych przez PGL LP stale rośnie. W roku 1991 wynosiła 190 m sześc./ha, a 20 lat później, w 2011 r. – już 254 m sześc./ha. Według międzynarodowych statystyk polskie lasy zaliczają się pod tym względem do czołówki europejskiej, charakteryzując się ponaddwukrotnie wyższą przeciętną zasobnością niż pozostałe lasy Starego Kontynentu.

Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania

Stale rosnąca zasobność drzewostanów, a tym samym przyrastające zasoby drewna w Lasach Państwowych umożliwiają stopniowe zwiększanie jego pozyskania.
 
Głównym dostawcą surowca na polski rynek są Lasy Państwowe, które pokrywają ponad 90 proc. zapotrzebowania krajowego przemysłu i mieszkańców. Aby zaspokoić rosnący popyt, leśnicy zwiększają pozyskanie drewna: od 1990 r. wzrosło ono przeszło dwukrotnie – do ponad 35 mln m sześc. Ponieważ jednocześnie rośnie powierzchnia lasów, a przede wszystkim ich zasobność, naukowcy oceniają, że Lasy Państwowe będą mogły zwiększyć pozyskanie drewna do 40 mln m sześc. w 2030 r. i 45 mln m sześc. w połowie stulecia.

Warto pamiętać, że przychody Lasów Państwowych w ponad 90 proc. pochodzą właśnie ze sprzedaży drewna. To zapewnia im samodzielność finansową i umożliwia wykonywanie licznych zadań na rzecz polskich lasów i ich użytkowników bez korzystania z pieniędzy podatników (inaczej niż w wielu innych krajach Europy).

Zwiększają się nie tylko nasze zasoby drewna, lecz także powierzchnia lasów. W połowie XX w. zajmowały nieco ponad jedną piątą obszaru Polski, a dziś już niewiele mniej niż jedną trzecią. Lasy Państwowe pozyskują drewno, ale w tym samym czasie odnawiają drzewostany i zalesiają dotychczasowe nieużytki. Co roku leśnicy sadzą aż 500 mln nowych drzew, czyli średnio… 57 tys. na godzinę.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Pierwsze warsztaty dla nauczycieli

Pierwsze warsztaty dla nauczycieli

W dniu 23 września na terenie Nadleśnictwa Karnieszewice odbyły się pierwsze warsztaty dla nauczycieli. Poprowadziło je trzech edukatorów: z Nadleśnictwa Karnieszewice – Karol Czaja, z Nadleśnictwa Tychowo – Sławomir Wiśniewski, z Nadleśnictwa Manowo – Dagny Nowak-Staszewska. Program spotkania opracowała edukatorka z Nadleśnictwa Manowo.

Były to pierwsze warsztaty z projektu RDLP w Szczecinku pn.: „A gdy kompas nie zadziała”.  Warsztaty to doskonała okazja do przedstawienia edukacji przyrodniczo – leśnej. Podczas takich spotkań nauczyciele mają szansę na zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, które mogą być wykorzystane w szkołach. Cieszy nasz również udział przedstawicieli bibliotek, NGO – sów, które realizują edukację poza formalną.

 

Program zajęć obejmował:

- praktyczne wskazówki dotyczące planowania wyprawy do lasu, omówienie aplikacji mBDL, zasad bezpieczeństwa oraz odpowiednie przygotowanie grupy np. pod kątem odpowiedniego ubrania do lasu,

- praktyczne zajęcia terenowe, takie jak identyfikacja gatunków drzew, roślin czy zwierząt, a także omówienie ich występowania pod kątem prowadzonej gospodarki leśnej,

 - interaktywne gry i zabawy edukacyjne, które można później wykorzystać w trakcie realizacji zajęć,

- dyskusje na temat metod nauczania biologii i przyrody w kontekście lokalnym.

Korzyści dla nauczycieli:

- Inspiracja do tworzenia programów nauczania. Edukacja w terenie pobudza kreatywność, co może prowadzić do innowacyjnych pomysłów na lekcje związane

z przyrodą.

- Uzyskanie gotowych pomysłów na zajęcia w plenerze.

- Możliwość nawiązania współpracy pomiędzy nauczycielami oraz leśnikami, co mamy nadzieję, będzie prowadzić do przyszłych projektów edukacyjnych.

Warsztaty zostały wysoko ocenione przez uczestników i z pewnością istnieje potrzeba wykorzystania takiego formatu spotkań w przyszłości. 

Fotografie: Karol Czaja